Storytelling

Ken je dat? Heb je net een heel verhaal gehoord van een spreker, maar als je daarna de vraag krijgt ‘waar ging het over’?, kun je het niet herhalen. Het deed simpelweg niets met je en daardoor ging het het ene oor in en het andere er weer uit. Een goed verhaal vertellen is nog niet zo gemakkelijk. Vaak blijft het bij het zenden van een boodschap.

Storytelling is basaal gezegd niets meer of minder dan een goed verhaal vertellen. Maar vanuit communicatie perspectief komt er wel iets meer bij kijken. Bijvoorbeeld als je het vanuit contentmarketing bekijkt. Als je een verhaal vertelt om een product te verkopen is het feitelijk een sales pitch. Daar kun je op korte termijn succes mee hebben, maar doet op de lange termijn weinig. Als je een verhaal vertelt over de oorsprong, ontwikkeling en identiteit raak je een emotie bij de toehoorder waarmee je een relatie ontwikkeld. En dat schept mogelijkheden voor een lange termijn commitment.

Ook als corporate communicatie biedt storytelling veel kansen. Niet zomaar verhaaltjes vertellen, maar als bruggen bouwer of stabiliteit generen door meer vertrouwen te scheppen met goede voorbeelden. Verhalen die het succes van deze aankomende verandering goedkeuren.

Wij horen graag waar u mee bezig bent om zo vrijblijvend met u mee te kunnen denken in een maatwerk voorstel.