Sales actie

Verkoop stimulerende activiteiten noemen we een sales actie. Bij steeds meer bakkers, slagers en delicatesse zaken kun je dagelijks producten proeven. Natuurlijk goed voor de klantenbeleving, maar het zorgt ook daadwerkelijk voor hogere verkoopcijfers. Het brengt mensen op ideeën of laat zien wat er nog meer mogelijk is, door een nieuw recept of een andere toepassing. Ervaren is nu eenmaal vaak in verkoop erg overtuigend. Zorg er wel voor dat er altijd iets ligt of dat de lege schalen weggehaald worden. We zien regelmatig bij bijvoorbeeld de Albert Heijn en Sligro schalen met kruimels. Zo vaak, dat het tegenovergestelde bereikt wordt. We zien alleen nog maar kruimels en worden er telkens op gewezen dat we te laat zijn, pech hebben, andere mensen iets aangeboden hebben gekregen en we altijd naast het net vissen. Dat geeft geen prettig gevoel. Dat is die winkel waar je kruimels krijgt gepresenteerd. Kosteneffectief, dat dan weer wel. Want je hoeft er geen personeel voor in te zetten. Maar de beste vorm blijft toch persoonlijke aandacht. Iemand biedt je iets aan, de klant is blij en kan een vrijblijvende keuze maken of zij meer informatie willen, iets willen kopen, een terugkoppeling willen geven of gewoon bedanken voor het aanbod, maar het gebaar enorm waarderen.

Verkoop stimulerende activiteiten vindt je naast de eigen onderneming op de beurs, markt, braderie, congres, speciale relatie evenementen of bijzondere activiteiten rond de feestdagen.

Een promotionele spel wordt ook erg gewaardeerd zoals het rad van avontuur, kraak de kluis of iets eenvoudigers zoals het raden van het aantal kersen in een glazen pot. Het zorgt voor een leuke verrassing en daarmee een positieve beleving in combinatie met uw winkel of merk. Zorg er wel voor dat iedereen mee kan doen, want dat zorgt voor het grootste effect. Als alleen klanten die boven een bepaald bedrag aan het rad mogen draaien zorgt dit voor teleurstelling en het gevoel dat zij als klant niet goed genoeg voor u zijn. Wij begrijpen beste dat niet iedereen met de grote prijs het pand kan verlaten. Maar laat iedereen spelen, dan winnen ze maar iets kleins, spelplezier en een positieve klanten beleving gaat boven alles.

Sommige bedrijven dagen hun personeel uit om elke week met een nieuwe sales actie te komen. Dat stimuleert niet alleen de omzet, maar zorgt ook voor een hoog moraal bij het personeel, zij hebben tenslotte inbreng en er wordt naar ze geluisterd. En het stimuleert een onderneming waarbij iedereen mee werkt in het verhogen van de omzet. Wat wilt u nog meer.

Er zijn bedrijven die niet in dezelfde branche werkzaam zijn, wel dezelfde doelgroep hebben en daar sales acties van maken. Red Bull en Oakley werken bijvoorbeeld samen in het organiseren van belevingsgerichte sport evenementen maar hebben ook een reeks producten samen ontwikkeld. Op streekmarkten vindt u naast de lokale ambachten ook regelmatig natuurgerichte vrijetijdsactiviteiten en authentiek handwerk. Omdat ze de doelgroep delen. Voor elke onderneming, winkel of merk is er wel een samenwerkingsverband te vinden waar u samen voordeel uit kan halen.

Wij horen graag waar u mee bezig bent om zo vrijblijvend met u mee te kunnen denken in een maatwerk voorstel.