Meer interactie met interactief theater
Kent u dat verschijnsel van een vol en een leeg terras? Het is veel gemakkelijker om meer bezoekers te trekken als er al bezoekers aanwezig zijn dan wanneer er nog helemaal niemand zit. Op een snuffelmarkt zie je het ook. Er zijn altijd een paar kraampjes waar het drukker is en dat stimuleert juist andere mensen om daar ook maar eens te gaan kijken. Het moet tenslotte bijzonder interessant zijn. Waar u ook mee bezig bent. Als u interactie wilt is het goed om dit te stimuleren met het principe actie = reactie.
Maar niet elke interactie levert de gewenste reactie. Op diezelfde snuffelmarkt is er een kraamhouder die denkt dat als hij mensen aan de praat houdt ze dus automatisch langer bij zijn kraam blijven staan en hij daarmee de kans vergroot dat ze iets zullen kopen. Waarom klopt dit niet? Het is inderdaad waar dat als je mensen aan de praat houdt ze doorgaans beleefd genoeg zijn om langer te blijven staan. Ze zijn over het algemeen alleen niet geïnteresseerd in wat je te melden hebt omdat het overduidelijk niet oprecht is en je volledig voor eigen gewin gaat. En daarmee gaat men naar de passieve en negatieve zijde van het reactie spectrum (voor de trainers onder ons – de roos van Leary). Kent u de promotieheren en dames die op zaterdag in het winkelcentrum u aanspreken voor het goede doel of een gratis kranten abonnement? Precies zo’n zelfde verhaal. Wel interactie, maar niet gericht op de beleving van de klant. Behalen ze succes? Schijnbaar, want we zien ze nog steeds overal terug. Maar doorgaans willen we graag dat mensen een positieve en actieve rol aannemen in plaats van een passieve en negatieve. Hoe doe je dat dan?
Dan werk je niet met goedkope promotieteams of hostesses, maar investeer je (waar mogelijk) in het werken met presentatoren, gastheren en gastvrouwen of acteurs die van de hoed en de rand weten. Zij kunnen namelijk mensen beter inschatten en hen telkens op een unieke wijze benaderen. Ze vertellen namelijk geen riedeltje waardoor het direct duidelijk is dat men niet geïnteresseerd is de persoon, maar wat je van hen verlangt. Je erkent namelijk ieder persoon afhankelijk en spreekt hen aan als uniek individu. Daar maak je de connectie en dat zorgt dat zij willen weten wat je daar aan het doen bent.
Niet genoeg budget om voor deze optie te gaan? Geen nood, dan komen we gewoon langs voor een workshop of training van uw team.
Wij horen graag waar u mee bezig bent om zo vrijblijvend met u mee te kunnen denken in een maatwerk voorstel.