Thema en thematisering

De kracht van een thema of onderwerp is de rode draad die alles verbindt onder dezelfde noemer, of meer beeldend gesproken, dezelfde paraplu. Zaken die eerst geen verband hielden met elkaar worden nu ineens bij elkaar gebracht en kunnen daar van profiteren. Als in het winkelcentrum de boekenweek losbarst zou je denken dat alleen de boekenwinkel daar iets mee op schiet. Maar als de winkelcentrum promotie dit op pikt en er een gezamenlijke actie van maakt wordt het een thematisering van het hele winkelcentrum. Boeken vliegen letterlijk door de lucht en ook bij de sportwinkel en kapper zijn avonden waar boek besprekingen plaats vinden of wordt een cursus poëzie voor beginners gegeven. Thematisering is iets onderdompelen in het sausje dat wij thema noemen. Een slagroomtaart kan daardoor eenvoudig aangepast worden naar een Paashaastaart, WK oranje taart, Moederdagstaart of Sinterklaastaart. Helder, simpel en doeltreffend. Maar het kan ook op een heel ander manier. Onder het thema Kerstmis vindt je namelijk ook het geven van cadeaus en het denken aan de minder bedeelden in het leven. Het is dan ook het moment voor de jaarlijkse 3FM sponsor event in samenwerking met het Rode Kruis. Thematisering kan dus ook zijn dat er een briefje op de fooienpot staat dat alle fooien worden gedoneerd aan het Glazen huis van 3FM. De ontvanger zal ook daarin de Kerstgedachten versterkt zien. Zonder dat daar een Kerstbal aan te pas kwam.

Congres entertainment maakt vaak deel uit van de thematisering van het congres. Men wordt door kapiteins en scheepsmaatje ontvangen op de rode loper of als wachtrij entertainment als het over water management gaat. En ook het showblok tussen de sprekers door is in thema, bij water bijvoorbeeld een glasharpist. Jazeker, zo noem je iemand die glazen water bespeeld als een muziekinstrument. Gaat het om duurzaamheid? Dan kan men op ludieke wijze een steentje bijdrage door zelf energie op te wekken bij één van de interactieve activiteiten.

En natuurlijk zie je thema’s en thematisering op veel meer plaatsen terug. Puur entertainment, denk aan de legendarische Toppers concerten. Als PR stunt, denk aan de Bloemencorso’s. Of wat te denken van alle lokale kindervakantieweken en huttenbouwdorpen in thema waar vaak een kindertheatervoorstelling door sponsoren wordt bekostigd.

Wij horen graag waar u mee bezig bent om zo vrijblijvend met u mee te kunnen denken in een maatwerk voorstel.