Opendeurdagen

In België wordt meestal over opendeurdag gesproken, maar ook open huis of open dag, zoals in Nederland, is niet uitzonderlijk. Wij spelen zowel in België als Nederland, en soms Duitsland, en zien daar over het algemeen precies hetzelfde gedrag. Prettig, want dat betekent over het algemeen dat we op eenzelfde manier kunnen blijven werken. Maar natuurlijk zien we ook verschillen. In taal, cultuur, gewoontes en interacties. En daar moet je ook rekening mee houden. Meestal maak het dus ook niet zoveel uit waar de acteurs vandaan komen, maar zo af en toe is het handig als Belgische acteurs of ten minste Nederlanders uit het zuiden de grens over steken omdat zij dichter bij dezelfde cultuur staan.

Een opendeurdag is het moment om het bedrijf of organisatie volledig in de schijnwerpers te zetten. Voor sommige bedrijven een jaarlijks evenement voor relaties, voor andere onderdeel van de dealerdagen, of bijvoorbeeld de onthulling van een nieuwe machine, opening van een nieuw pand of vestiging, kick-off van een nieuw project, het jubileumjaar van uw bedrijf of extra pr, omdat een groot evenement zoals de Gentse feesten of de nationale open bedrijvendag nu eenmaal grote drommen mensen uw richting op sturen.

Gebruikelijk bij de opendeurdag is dat mensen vrij toegang hebben, geïnformeerd worden hoe u te werk gaat en een kijkje kunnen nemen achter de schermen. Bij het MKB wel eens een moment om de plank mis te slaan, die zien namelijk kansen. Als u een opendeurdag organiseert en vervolgens geld vraagt voor de rondleiding, laat u mensen delen in de kosten of haalt u misschien wat geld op, maar dit gaat ten kosten van de beleving en waardering van uw bedrijf in de toekomst. Niet doen dus, of noem het geen opendeurdag, want dat schept dan de verkeerde verwachting.

Gelukkig gaat het bij het overgrote deel van de opendeurdagen wel goed. Het bedrijf wilt zich open stellen aan iedereen en laat zich van de beste kant zien, of men heeft een specifieke groep mensen uitgenodigd waardoor je precies weet wie wanneer komt en welk verhaal je aan wie wilt stellen met eventueel een sturing naar een gewenste actie – reactie nadien.

Wij horen graag waar u mee bezig bent om zo vrijblijvend met u mee te kunnen denken in een maatwerk voorstel.